Iceland Liechtenstein Norway grants Unia Europejska
  • język migowy
  • BIP

Dane kontaktowe

ul. Kościelna 15, 44-350 Gorzyce
tel.
+48 32 45 13 056
ul. Bogumińska 13, 44-350 Gorzyce
e-mail
Strona główna/Aktualności/Kolejne Zielone Pracownie w naszych placówkach otwarte!

Kolejne Zielone Pracownie w naszych placówkach otwarte!

2 Grudnia 2022

W organizowanej przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ósmej edycji, konkursu pod nazwą „Zielona Pracownia’2022”, dofinansowanie otrzymały dwie szkoły z Gminy Gorzyce:

  • Szkoła Podstawowa im. Wincentego Woźniaka w Czyżowicach wchodząca w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czyżowicach;
  • Szkoła Podstawowa w Rogowie wchodząca w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Rogowie.

  

Zielona pracownia w SP w Czyżowicach „Zielone laboratorium”

Myślą przewodnią nowej pracowni jest dążenie do stymulowania aktywności poznawczej i twórczej uczniów oraz wdrożenie do samokształcenia.

Zielone laboratorium  to miejsce, które wprowadza uczniów w świat odkryć i umożliwia poznawanie przez doświadczenie, prawdy o otaczającym świecie. Uczniowie mogą poczuć się jak naukowcy i z zapałem oraz ciekawością badają przyrodę. Głównymi metodami i formami pracy są metody badawcze takie jak: doświadczenia, eksperymenty i obserwacje. Poza realizacją wymaganych treści nauczania, uczniowie poszerzają swoją wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska. Zajęcia warsztatowe są skierowane  dla uczniów zainteresowanych rozwijaniem swoich pasji  naukami przyrodniczymi. Zielona Pracownia to także miejsce w którym  realizowane są treści programowe z biologii, chemii, fizyki i geografii w ramach obowiązkowych zajęć lekcyjnych.

Zakupione zostały między innymi stanowiska mikroskopowe, ławki i krzesła, a odnowione ściany ozdobione są fototapetami o tematyce przyrodniczej i laboratoryjnej. Zakupiony sprzęt audio video, monitor interaktywny, laptop oraz  oprogramowania wspierają nauczanie przedmiotów przyrodniczych.

    Uczniowie mogą  korzystać z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, co pozwoli na wzbogacenie  nauczania przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, geografii i fizyki. Pozyskane środki zostały przeznaczone także na remont pracowni, zakup jej wyposażenia oraz różnorodnych środków dydaktycznych np.: mikroskopy, preparaty mikroskopowe, modele anatomiczne, szkielet człowieka, czaszka człowieka, model budowy DNA, modele molekularne do nauczania chemii, magnesy, lupy, przekrój budowy przez liść, budowa kości, modele przedstawiające budowę komórkową organizmów żywych, waga, model budowy ucha, elektroskop.

        Projekt Zielona Pracownia przyczynia się do kształtowania wśród uczniów świadomości ekologicznej i postawy odpowiedzialności za obecny i przyszły stan środowiska, uatrakcyjnia zajęcia dydaktyczne, motywuje do nauki  i uaktywnia młodzież do podejmowania działań proekologicznych oraz pozwoli na organizację ciekawych zajęć w grupach.

Całkowity koszt „zielonej pracowni” w szkole Czyżowicach wyniósł: 50 000,21 zł. Z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach szkoła otrzymała 40 000,00 zł, zaś pozostałą kwotę stanowiły środki własne.

 

 Zielona pracownia w SP w Rogowie „EKO-DZIUPLA”

Pozyskane w Konkursie środki, umożliwiły stworzenie nowoczesnej, wielofunkcyjnej pracowni. Powstała ona w dawnej sali przyrodniczej, która została zmodernizowana i doposażona w sprzęt multimedialny. Pomieszczenie gruntownie odnowiono - pomalowano ściany, kaloryfery i drzwi, a na podłodze położono nowe panele. Do sali zakupiono nowe meble - szafki i półki na pomoce dydaktyczne, nowe stoliki i krzesła uczniowskie, długi blat i taborety do obserwacji mikroskopowych, szerokie wielofunkcyjne biurko nauczycielskie. Celem ułatwienia pracy podczas zadań projektowych i pracy w grupach, wybrano blaty w kształcie trapezu, umożliwiające ich łączenie. Pojedyncze rozmieszczenie stolików będzie sprawdzało się podczas indywidualnej pracy i nauki.

        Czołową ścianę pracowni pokryła jasna fototapeta przedstawiająca liście w zróżnicowanych odcieniach zieleni (nad blatem do mikroskopowania umieszczono identyczną fototapetę). Na ścianie tej zawisła biała tablica magnetyczna oraz  interaktywny monitor.

Szczególną uwagę przykuwa duża, zajmująca niemal połowę kolejnej ściany kolorowa, ćwiczeniowa fototapeta (3D) przedstawiająca kontynenty, flagi państw oraz przedstawicieli fauny i flory.

Ciekawym elementem ozdobnym, ale również dydaktycznym jest ogród wertykalny.

Pracownię ubogacają także wykonane przez uczniów zdjęcia krajobrazów Rogowa.

        Zainstalowanie w sali nowoczesnego, multimedialnego sprzętu audiowizualnego oraz zakup innowacyjnych urządzeń i pomocy naukowych spowodowało, że pracownia stała się idealnym miejscem do rozwoju zainteresowań uczniów naukami przyrodniczymi, do obserwacji przyrody i zgłębiania wiedzy, do realizacji treści programowych. Ma posłużyć również ulepszeniu zindywidualizowanego procesu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

        Innowacyjnym sprzętem jest wizualizer, który umożliwia demonstrację obiektów przyrodniczych, zdjęć, prezentacji, zwiększając tym samym motywację uczniów do większego skupienia uwagi, zainteresowania tematem, opanowania wiadomości. Wizualizer pozwala na czytelną prezentację efektów pracy uczniów, omawianie wyników testów, analizę eksponatów biologicznych, a także praktyczną współpracę z mikroskopem. Umożliwia wyświetlenie umieszczanych pod nim obiektów, np. zapisanej kartki papieru, zdjęć rentgenowskich, nieruchomego obiektu 3D, a nawet celu ruchomego (np. owada w słoiku), współgra z monitorem interaktywnym. Praca z wykorzystaniem wizualizera pomoże w rozwijaniu nowych umiejętności i uatrakcyjni wszystkie prowadzone w pracowni zajęcia.

        Warto też zwrócić uwagę na nowy monitor interaktywny. Dzięki niemu nauczyciel wykorzysta znacznie więcej materiałów podczas lekcji, przedstawi temat w dużo ciekawszy sposób. Lekcja prowadzona z wykorzystaniem monitora zachęci uczniów do samodzielnego działania i zaangażowania się w proces zdobywania wiedzy i umiejętności. Zajęcia  będą ciekawsze od tradycyjnych - choćby z uwagi na obecność interaktywnych zadań, możliwość prezentowania materiałów multimedialnych i korzystania z zasobów internetu. Dzięki monitorowi nauczyciel będzie mógł łatwo modyfikować materiały, a także robić notatki, pisać komentarze, rysować, itp. dostosowując je do aktualnych potrzeb i możliwości grupy. Może stworzyć własną bazę dydaktyczną, którą wielokrotnie wykorzysta. Może ją także udostępnić innym nauczycielom.

        W zdobywaniu wiedzy i doznań przyrodniczych pomagać uczniom będą zakupione liczne, wartościowe pomoce dydaktyczne, m. in. mikroskopy, globusy, mapy, kompasy, atlasy, plansze dydaktyczne, zestaw skał, model wybuchu wulkanu i ruchomy model Układu Słonecznego, model jaskini krasowej, mobilna stacja pogodowa, szkielet oraz korpus człowieka, model DNA, modele komórki roślinnej i zwierzęcej, model kwiatu rośliny nasiennej, model serca człowieka, magnetyczne schematy obiegu krwi i budowy skóry człowieka.

        Dzięki hodowli patyczaków w zakupionym terrarium, uczniowie będą mogli systematycznie obserwować życie tej grupy owadów, poznają środowisko ich życia, cechy morfologiczne i tryb życia. Hodowla żywych organizmów będzie doskonałym źródłem wiedzy o przyrodzie.

        W przygotowanie projektu „Zielonej Pracowni 2022” zaangażowani byli nauczyciele, uczniowie, przedstawiciele Rady Rodziców. Nazwa pracowni została wybrana również we współpracy z rodzicami i uczniami szkoły.

        Pracownia „EKO - DZIUPLA” powstała z myślą przeprowadzania stałych zajęć przyrody, geografii i biologii w klasach IV - VIII. Nowa pracownia pozwoli jednak również na poszerzenie oferty zajęć pozalekcyjnych. Planowane kółka zainteresowań (przyrodnicze, biologiczne, geograficzne, ekologiczne) przyczynią się do rozbudzenia zainteresowań przyrodniczych uczniów.

        Nowo powstała pracownia „EKO - DZIUPLA” ma być miejscem przyjaznym uczniom. To właśnie tutaj zdobywanie wiedzy ma być połączone z odkrywaniem, badaniem i samodzielnym poznawaniem świata. Ma być miejscem, gdzie uczniowie będą mogli rozwijać zainteresowania i talenty, gdzie będą zgłębiać i nabywać nowe umiejętności oraz świadomość ekologiczną. To miejsce, w którym posiądą wiedzę i umiejętności przydatne w dalszym, dorosłym życiu...

 Całkowity koszt „zielonej pracowni” w szkole w Rogowie wyniósł: 68 261,70 zł. Z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach szkoła otrzymała 40 000,00 zł, zaś pozostałą kwotę stanowiły środki własne.

 Uroczyste otwarcie nowoczesnych pracowni dla potrzeb nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, chemiczno-fizycznych czy geologicznych odbyło się 1 grudnia 2022 roku.

Galeria zdjęć: https://www.gorzyce.pl/o-gminie/galeria-zdjec/idg:52

do góry